lördag 5 april 2014

FOTO 95 LURIG (169)




Har du hört talas om "grötgubbe"? 

Det här är en grötgubbe. Den är ca 2 cm lång och har en egen liten historia. I början på 1930-talet byggde min morfar ett hus och flyttade in där med sin familj. Det fanns ett potatisland på gården och morfar skulle göra iordning för att sätta potatis. Då hittade han den här lilla filuren där. I stället för mandel fanns förr en tradition att lägga en grötgubbe i gröten.  Den som fick grötgubben skulle bli gift under året som kom. En riktig liten lurig en.

8 kommentarer:

  1. Aldrig hört talas om grötgubbe, men nu vet jag. Alltid roligt att lära sig något nytt.

    SvaraRadera
  2. Så kul att lära nytt om sådant man inte hört talas om....kanske är det en lokal tradition.

    SvaraRadera
  3. Det var en ny kunskap även för mig. Intressant!

    SvaraRadera
  4. Så roligt att ha en historia kring ett föremål…

    SvaraRadera
  5. Spännande! Vilken kul figur och så kul att få veta lite om grötgubben - tack för det!

    SvaraRadera
  6. Nej, jag hade aldrig hört talas om en grötgubbe :) vi hade mandel i gröten.
    Men, vilket fynd. Och tack för ny lärdom.

    SvaraRadera
  7. Spännande, härligt att få lära sig något nytt. En fin gubbe ;)

    SvaraRadera
  8. Min tanke är genast hur stor är den??? Mandeln går att smyga med men denna syns ju lång väg! Just Julgröten med mandeln äter vi ur ett stort skumfat tillsammans och med träskedar på Julaftons morgon och där skulle figuren synas direkt!
    Lurigt fotat och ser ut som din lilla studio! Snyggt med härlig historia!!! Kram ;D

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer till mina bilder.